Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.
Targoncaportál
Hungarian
English

Targoncaportál - Tudásbázis: Közlekedhet-e közúti forgalomban targonca?

Targoncaportál - Tudásbázis: Közlekedhet-e közúti forgalomban targonca?

Targonca közúti forgalomba helyezése Magyarországon (2025)

Járműkategória és besorolás

Egy CE tanúsítvánnyal rendelkező targonca önmagában nincs feljogosítva a közúti közlekedésre – Magyarországon külön kategóriába kell sorolni és engedélyeztetni, hogy közúton használható legyen. A targoncát általában lassú jármű kategóriában lehet forgalomba helyezni, amennyiben a tervezett végsebessége legfeljebb 25 km/órapolice.hu. Ez a kategória tipikusan a munkagépeket és mezőgazdasági erőgépeket fedi le, amelyek lassan haladnak. Ha a targonca konstrukciója ennél gyorsabb (25 km/h feletti sebességre képes), akkor nem sorolható be lassú járműként, hanem más kategóriában – például mezőgazdasági vontatóként – kellene vizsgálni, ami viszont normál (három betű-három szám) rendszámot és eltérő műszaki feltételeket von maga utánpolice.hu. A gyakorlatban az ipari targoncák többsége 25 km/h alatti sebességű, így önjáró munkagépként, lassú jármű kategóriában engedélyezhetőkscribd.com.

Fontos megjegyezni, hogy a mezőgazdasági gép (mezőgazdasági vontató) kategória általában a traktorokra és hasonló erőgépekre vonatkozik; egy hagyományos emelőtargonca jellemzően nem sorolható ide, hacsak nem speciálisan mezőgazdasági célú (pl. teleszkópos rakodó, amelyre a gyártó traktorként típusbizonyítványt szerzett). Tehát egy átlagos targonca esetében a forgalomba helyezés lassú járműként történhet, piros színű (különleges) rendszámtáblával és hozzá tartozó forgalmi engedéllyelpolice.hu.

Időszakos vagy eseti közúti használat: Ha a targoncát csak alkalmanként, eseti jelleggel kell közúton mozgatni (pl. egyik telephelyről a másikra áthajtani), lehetőség van ideiglenes forgalomban tartási engedély kiváltására is. Ilyenkor a jármű egy zöld színű “M” betűjelű ideiglenes rendszámot kap, mely 6 számjegyből áll, és meghatározott útvonalon, meghatározott ideig jogosít közúti használatrapolice.hu. Ezt gyakran útvonalengedélynek nevezik, és a területileg illetékes közlekedési hatóságnál igényelhető külön kérelemrescribd.com. Az ideiglenes engedéllyel közlekedő targoncának is meg kell felelnie a biztonsági felszereltségi követelményeknek, és legfeljebb 25 km/h sebességű lehetpolice.hu. Rendszeres használat esetén azonban célszerű a rendes forgalomba helyezés lassú járműként, hiszen az ideiglenes engedély mindig csak korlátozott idejű és útvonalú.

Forgalomba helyezés folyamata

A targonca közúti forgalomba helyezésének több lépcsője van, melyek során a műszaki alkalmasságot igazolni kell, majd az adminisztratív nyilvántartásba vétel következik. A folyamat fő lépései:

  1. Hatósági műszaki vizsga (NKH/KPM vizsgálat) – A targoncát először egyedi műszaki vizsgálatra kell bemutatni a közlekedési hatóság (jelenleg a megyei/fővárosi kormányhivatalok közlekedési osztályai) valamely vizsgálóállomásánagronaplo.hu. Ezt a köznyelvben gyakran “KPM vizsgának” is hívják (régi nevén), illetve NKH vizsga néven is ismert, bár ma az Innovációs és Technológiai Minisztérium/Építési és Közlekedési Minisztérium hatáskörébe tartozik. A lényeg, hogy a targonca forgalomba helyezés előtti műszaki vizsgálaton menjen át. Ennek keretében:

    • Egyedi forgalomba helyezési kérelem benyújtása szükséges a hatósághoz, amelyben kérik a jármű közúti forgalomba való egyedi engedélyezését. Ilyen kérelem nyomtatványa elérhető a Közlekedési Hatóságnál (KAV) – pl. “Munkagép forgalomba helyezési engedély kérelem” címenagronaplo.hu. A kérelem illetéke 2025-ben kb. 30 600 Ft (ld. költségek részt).

    • Szükséges dokumentumok a vizsgához: csatolni kell a tulajdonjogot igazoló okiratot (adásvételi szerződés, számla vagy vámokmány, ha importált gép)agronaplo.hu, továbbá a gép műszaki adatait tartalmazó dokumentumokat (gépkönyv, kezelési kézikönyv vagy gyártói adatlap a méretekről, teljesítményről stb.), mert a hatóság ez alapján állapítja meg a nyilvántartandó adatokatagronaplo.hu. Be kell mutatni a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (KGFB) érvényességét igazoló dokumentumot isagronaplo.hu, mivel a hatóság csak biztosítással rendelkező járműre ad ki forgalomba helyezési engedélyt (a biztosítást rendszám nélkül, alvázszám alapján lehet megkötni előzetesen). Emellett igazolni kell, hogy a kérelmező rendelkezik magyarországi lakóhellyel vagy székhellyel (ez általában a személyi igazolvány/lakcímkártya bemutatásával megoldott).

    • A jármű felkészítése a vizsgára: A vizsgálat előtt alaposan fel kell készíteni a targoncát (lásd a következő szakaszban a részleteket). El kell végezni a szükséges átalakításokat és ellenőrzéseket: a hatósági vizsgán ellenőrzik többek között a világítást, a fékeket, a kormányzást, a gumikat, a hangjelzőt, a tükröket stb. – mindazt, ami a közúti biztonsághoz kellagronaplo.huagronaplo.hu. Az alvázszámot (alvázszám-beütés) és motorszámot meg kell találni és jól olvashatóvá tenni a gépenagronaplo.hu. A targoncát érdemes lemosni, megtisztítani, hogy a vizsgabiztos könnyen hozzáférjen a fontos részekhez (és az általános esztétikai állapot is megfelelő legyen)agronaplo.hu. A vizsgán a hatóság szakemberei szemlézik a gépet: ha mindent rendben találnak és a targonca megfelel a KöHÉM rendeletben előírt műszaki feltételeknek, akkor műszaki adatlapot állítanak ki. Ez a dokumentum igazolja, hogy a jármű műszakilag alkalmas a közúti közlekedésre. Sikeres vizsga esetén a hatóság kiadja az egyedi forgalomba helyezési engedélyt is, amely feljogosít a forgalmi engedély megszerzéséreagronaplo.hu. (Ez tulajdonképpen egy határozat arról, hogy a járművet nyilvántartásba lehet venni mint lassú járművet.) Sikertelen vizsga esetén hibajegyzéket adnak, és javítás után meg kell ismételni a vizsgálatot.

    • Műszaki érvényesség: A lassú járműként vizsgáztatott targoncákra a sikeres vizsga után 5 évig érvényes műszaki állapotot tanúsítanakagronaplo.hu. (Összehasonlításként: a munkagép kategóriában – pl. útépítő gépek, amelyek “E” rendszámot kapnak – csak 6 hónapra adnak műszaki érvényességet, de a lassú járművek esetében 5 év a ciklusagronaplo.hu.) Ez azt jelenti, hogy a következő kötelező felülvizsgálat a forgalomba helyezéstől számított 5 éven belül esedékes. A vizsga sikerességét tanúsító műszaki adatlapot a hatóság általában azonnal átadja vagy rövid időn belül rendelkezésre bocsátja a kérelmezőnek a helyszínen. Ezzel lehet továbbmenni a következő lépésre.

  2. Okmányirodai ügyintézés (nyilvántartásba vétel) – Miután a targonca rendelkezik műszaki adatlappal és egyedi forgalomba helyezési engedéllyel, a járművet be kell jegyeztetni a közúti járműnyilvántartásba, és ki kell váltani a forgalmi engedélyét valamint a rendszámtáblát. Ezt az eljárást bármely járási hivatal kormányablakában (okmányirodájában) lehet kezdeményezni. Fontos határidő: a hatósági műszaki vizsga után általában 15 napon belül be kell nyújtani a forgalomba helyezési kérelmet az okmányirodában, mert a műszaki adatlap csak korlátozott ideig érvényes (ha kicsúszunk az időből, új adatlapot kell kérni, ami extra költség)agronaplo.hu. Az okmányirodai ügyintézés lépései és szükséges dolgai:

    • Szükséges okmányok: be kell mutatni és le kell adni néhány dokumentumot. Ilyen a műszaki adatlap (a vizsgaállomástól kapott igazolás a megfelelőségről)blackcar.hu, az egyedi forgalomba helyezési engedély határozat (amit a Közlekedési Hatóság állít ki a vizsga után), a tulajdonszerzésről szóló okirat (adásvételi szerződés vagy számla, eredeti példányban vagy hiteles másolatban)blackcar.hu, valamint igazolás a biztosítás megkötéséről (a biztosító kötvénye vagy fedezetigazolása)blackcar.hu. Külföldről behozott használt gépnél szükség lehet a külföldi forgalmi engedélyre (ha volt ilyen) és annak hiteles fordítására, illetve a származásellenőrzés és az eredetiségvizsgálat elvégzését igazoló dokumentumokra – ezek azt bizonyítják, hogy a jármű nem körözött és az alvázszám eredeti (az eredetvizsga általában szükséges, kivéve ha pl. új gépként importálták közvetlenül a gyártótól)blackcar.hu. Ha a targonca EU-n kívüli országból származik, be kell mutatni a vámkezelés megtörténtét igazoló iratokat is. Továbbá ki kell tölteni egy forgalomba helyezési kérelmet (űrlap), amiben megadják a jármű adatait és az új üzemben tartó/tulajdonos adatait.

    • Illetékek és díjak befizetése: az okmányirodában fizetendő díjakat rendeleti úton szabják meg, ezeket a kérelmezéskor kell befizetni. 2025-ben az új forgalmi engedély illetéke 12 000 Ft, a törzskönyvé szintén 12 000 Ftindex.hu. A rendszámtábla kiadásának díja lassú jármű esetén ~5-6 ezer Ft (lásd részletesen lentebb a költségeknél). Ezeket az összegeket készpénzben vagy bankkártyával is ki lehet fizetni a kormányablaknál, és a befizetésről szóló igazolást csatolni kell a kérelemhezblackcar.hu. Emellett a lassú járműveknél egy igazolólap nevű dokumentum kiállítása is történik, ennek díja ~4800 Ft (ez gyakorlatilag a forgalmi engedély része, a műszaki érvényességet és a különleges rendszám használatát tanúsítja)nyilvantarto.hu. Ha volt eredetvizsga, annak ~17-20 ezer Ft-os díját is a kérelmező fizeti, de ezt jellemzően még a vizsga előtt kell intézni.

    • Nyilvántartásba vétel: a dokumentumok és díjak rendezése után az ügyintéző rögzíti a jármű adatait a nyilvántartásba. A gép típusa jellemzően “lassú jármű” lesz, jellege pedig “önjáró emelőgép” vagy hasonló megnevezés (ez a forgalmi engedélyben fog szerepelni). Kiadják a rendszámtáblát és az érvényesítő matricát. A lassú járművekhez rendszerint egy darab hátulra szerelhető rendszámtáblát adnak, speciális színnel. Korábban a lassú járművek rendszáma piros betűs-számjegyes volt fehér alapon (3 betű 3 szám), 2022-től azonban változott a jelölés színe: a legfrissebb szabályozás szerint fekete karakteres különleges tábla jelzi a lassú járművet – de ezt automatikusan a hivatal biztosítjahatvanonline.hupolice.hu. A kiadott forgalmi engedély tartalmazza a gép alapvető adatait és azt, hogy lassú járműként került forgalomba helyezésre. Törzskönyvet is állítanak ki (ez a jármű tulajdoni lapja), amit általában postán küldenek ki néhány héten belül. A helyszínen azonnal átadják viszont a forgalmi engedélyt és a rendszámot, így a targonca innentől szabályosan közlekedhet közúton. Fontos, hogy a biztosítást (KGFB) folyamatosan fenn kell tartani, és az 5 év múlva esedékes műszaki vizsgát időben el kell majd végezni a további közúti használathoz.

Szükséges műszaki feltételek

Ahhoz, hogy a targonca átmenjen a hatósági vizsgán és közúti közlekedésre alkalmasnak minősüljön, bizonyos átalakításokat és felszereléseket teljesítenie kell a járműnek a magyar (és uniós) előírások szerint. Az alábbiakban összefoglaljuk a főbb műszaki követelményeket:

  • Világítás és fényjelzés: A KRESZ által előírt világító- és jelzőberendezésekkel fel kell szerelni a targoncátscribd.com. Kötelező a tompított fényszóró és távolsági fényszóró (általában kettő elöl, ha a jármű mérete engedi), elöl fehér helyzetjelző lámpák, hátul piros helyzetjelző lámpák (egy-egy pár). Szükséges továbbá féklámpák (piros fényű, hátul, a fékpedál működtetésekor világít) és irányjelző lámpák (indexek) elöl és hátul, sárga villogó fénnyelscribd.com. A targoncánál gyakran utólag kell felszerelni az indexeket, ha gyárilag nem voltak. Tolató lámpa is kell: hátramenetbe kapcsoláskor fehér fénnyel világító lámpa, ami figyelmeztít, hogy a jármű tolatscribd.com. Emellett rendszámtábla-világítás: a hátsó rendszámot megvilágító lámpa is kötelező, hogy éjszaka is olvasható legyen a rendszámagronaplo.hu. (Ez általában fehér fényű kis lámpa a rendszámtábla felett vagy mellett.)

  • Fényvisszaverők: Elöl fehér színű prizma, hátul piros színű prizma kötelező a járművön, általában szimmetrikusan a jármű szélességi szélein elhelyezveagronaplo.hu. Ezek passzív fényvisszaverők, amik sötétben a rájuk világító fényszóró fényét visszaverik, jelezve a jármű jelenlétét. Oldalra sárga fényvisszaverő csík vagy prizma is ajánlott, ha a jármű hosszabb, de a jogszabály főleg elöl/hátul írja elő a prizmákat.

  • Hangjelző berendezés: Működőképes kürt (duda) kötelező. Ennek hangereje elegendő kell legyen, hogy figyelmeztetésre alkalmas legyen. A vizsgán ellenőrzik, hogy a duda funkcionál-eagronaplo.hu.

  • Visszapillantó tükrök: A targoncára legalább egy, de inkább két visszapillantó tükröt fel kell szerelniagronaplo.hu. Ideális esetben a vezetőülés mindkét oldalán legyen tükör, hogy a vezető hátra is kilásson. (Nyitott targoncáknál gyakran csak egy bal oldali tükör van gyárilag – ilyenkor érdemes egy jobb oldali tükröt is feltenni a biztonság érdekében.)

  • Fékrendszer: Megfelelő üzemi fék és rögzítőfék megléte alapfeltétel. Az üzemi (lábbal működtetett) féknek a targonca összes – közúton érintett – kerekére hatnia kell, és kellően hatékonynak kell lennie, hogy megállítsa a járművet. A vizsgán fékpróbát végeznek: ehhez általában ~150-200 méter egyenes útszakaszt biztosítanakagronaplo.hu. A rögzítőféknek (kézifék) meg kell tartania a járművet lejtőn is. A fékek állapotát (kopás, szivárgás) is ellenőrzikagronaplo.hu. Ha a targonca hidrosztatikus hajtású (és nincs külön mechanikus rögzítőféke), akkor egy ún. parkolófék rendszer megléte szükséges a biztonságos állva tartáshoz.

  • Kormánymű: A kormányzásnak üzembiztosnak kell lennie. Nem lehet túlzott holtjáték a kormánykeréknél, a kormánymű alkatrészei nem lehetnek repedtek vagy lógósak. Ellenőrzik, hogy a jármű irányítható és a kormány nem akad, valamint nincs rendellenes kotyogás a kormányösszekötőknélagronaplo.hu.

  • Gumiabroncsok és futómű: A gumik állapotát szintén vizsgálják. A gumiabroncsok nem lehetnek súlyosan sérültek (repedezett, szakadt oldalfal), a mintázat kopottsága ne haladja meg a megengedett mértéket. A különleges járműveknél nincs explicit profilmélység-előírás, de a biztonságos állapot alapkövetelményagronaplo.hu. A targonca kerekein lévő csavarokat, felnijeit is érdemes ellenőrizni, hogy megfelelően rögzítettek. A futóműben (ha rugózott egyáltalán) nem lehet törés vagy repedés. Az alváz szerkezetét is átvizsgálják: nincs-e rajta repedés, deformáció, ami veszélyeztetné a biztonságotagronaplo.hu.

  • Sebességkorlátozás: A lassú jármű kategóriában előírás, hogy a jármű ne legyen képes 25 km/h-nál gyorsabban haladniscribd.com. Ha a targonca gyárilag is lassú (általában 15-20 km/h a maximális sebességük), akkor ez rendben van. Ha azonban esetleg egy gyorsabb, nagy teljesítményű targoncáról van szó, akkor műszakilag korlátozni kell a végsebességet (például elektronikus vagy mechanikus leszabályozással) 25 km/h értékre, mielőtt a vizsgára viszik. A hatósági vizsgán ezt ellenőrizhetik – pl. próbakör során figyelik a sebességet. A forgalmiban is fel lesz tüntetve a “végsebesség: 25 km/h”, mint a lassú jármű kategória jellemzője.

  • Figyelmeztető jelzés (villogó lámpa): Kötelező felszerelni egy sárga fényű figyelmeztető villogót (köznyelvben “sárga forgó lámpa”) a jármű legmagasabb pontjáraagronaplo.hu. Ezt közúton mindig működtetni kell, amikor a targonca a forgalomban halad. A villogó figyelmezteti a többi közlekedőt, hogy egy lassú, nehezen manőverezhető munkagép van az úton. Vizsgán ellenőrzik a villogó működését is. (Fontos: a sárga villogó használata nem jogosít különleges előnyökre, de kötelező jelzés lassú jármű esetén.)

  • Egyéb tartozékok: A targonca is köteles bizonyos biztonsági felszereléseket magával vinni, hasonlóan a többi gépjárműhöz. Ilyen a baleset-jelző háromszög, amelyet műszaki hiba esetén kell kihelyezni. Kötelező tartozék továbbá a jóváhagyott elsősegélydoboz (gépháztartási láda, tartalma meg kell feleljen az előírásnak), egy elakadásjelző háromszög, valamint tartalék izzókészlet az összes használt izzótípusbólagronaplo.hu. 3,5 tonna feletti járműveknél (és bár a targoncák ritkán ilyen nehezek, de ha igen) előírás a kézi tűzoltó készülék: jellemzően 1 db legalább 6 kg-os poroltó szükséges rögzítve a vezetőfülkében vagy a gépenagronaplo.hu. (A védőfelszerelés – pl. bukókeret – gyárilag adott a targoncáknál, erre külön előírás nincs a közúti vizsgán, de nyilván nem lehet eltávolítani a gyári védőkeretet, ha van.) Továbbá ajánlott egy kerékkitámasztó ék elhelyezése is a járművön, főleg ha nehezebb pótkocsit vontatna vagy leállításkor a biztonság érdekébenagronaplo.hu.

  • Rendszámtábla rögzítése: Gondoskodni kell arról, hogy hátul a targoncán legyen megfelelő hely a rendszámtábla számára, ahová a hatóság által kiadott táblát fel lehet szerelni. A rendszámot jól látható, függőleges helyzetben kell rögzíteni és megvilágítaniagronaplo.hu. Ha a jármű kialakítása miatt elöl is előírnák a rendszámot (általában lassú járműnél nem, de ha igen), akkor elöl is biztosítani kell a helyét. A vizsgán nézik, hogy a rendszámot biztonságosan fel lehet-e erősíteni.

  • Vonóhorog és pótkocsi-villamosítás: Ha tervezzük, hogy a targonca pótkocsit vagy utánfutót vontat majd közúton, akkor a járművet el kell látni hátsó vonószerkezettel (vonóhoroggal vagy vonószemmel) és villamos csatlakozó aljzattal a világítás számáraagronaplo.hu. A vonószerkezetnek meg kell felelnie a szabványnak és megfelelő teherbírásúnak kell lennie. Amennyiben a targonca nem rendelkezik ilyen vontatási lehetőséggel és nem is akarjuk vontatásra használni, ez nem kötelező – de ezt jelezzük a vizsgán, hogy a jármű “pótkocsi vontatására nem alkalmas”.

  • Üzemkész és biztonságos állapot: A vizsgálatkor (és egyébként minden közúti indulás előttpolice.hu) ellenőrizni kell, hogy a targonca műszakilag üzembiztos állapotban van. Nincsenek szivárgások (pl. olaj vagy hidraulikafolyadék csöpögés), a kormány- és fékrendszer működése kifogástalan, a rögzítő elemek (csavarok, csapok) megfelelően meg vannak húzva. A vizsgán az akkumulátor rögzítését, a motor felfüggesztését stb. is szemrevételezik. Az emelővillákat ajánlott úgy rögzíteni vagy leereszteni, hogy mozgás közben ne lifegjenek, illetve ne takarják a világító berendezéseket. A vizsgabiztos azt is nézi, hogy a targonca nem túlterhelt (felesleges plusz súlyokat vagy kiegészítő szerelékeket nem szabad rajta hagyni, amik nincsenek biztosítva).

  • Vezetői jogosítvány kérdése: A targonca közúti vezetéséhez a jogszabályok szerint “T” kategóriájú jogosítvány volna az alap (ami mezőgazdasági vontatóra és lassú járműre érvényes), azonban B kategóriás jogosítvánnyal is vezethető a lassú jármű egy pótkocsiig bezárólagscribd.com. Mivel a legtöbb targonca nem vontat nagy pótkocsit, a gyakorlatban egy érvényes B kategóriás vezetői engedély elegendő ahhoz, hogy valaki a forgalomban vezesse a targoncát. Fontos: magának az emelőgépnek a kezeléséhez (rakomány emeléséhez) továbbra is szükség van targoncavezetői gépkezelői engedélyre, de ez munkavédelmi szempontból szükséges. Közúton a hatóság elsősorban a vezetői engedélyt és a forgalmi engedélyt fogja ellenőrizni.

Összefoglalva: a targoncát gyakorlatilag fel kell szerelni minden olyan berendezéssel, mint egy lassú jármű kategóriába tartozó traktort vagy munkagépet – így fog műszaki szempontból megfelelni a követelményeknekscribd.com. A vizsga során a hatóság nem vizsgálja a targonca emelő funkcióját vagy munkaeszközét (pl. nem foglalkoznak azzal, hogy a villaemelő milyen teherbírású vagy működik-e hibátlanul), kizárólag a közúti közlekedés szempontjából releváns dolgokat nézikagronaplo.hu. Ami a forgalomba helyezéshez kell, azt összegezve a fenti listában lefedtük.

Költségek 2025-ben

A targonca forgalomba helyezésével kapcsolatban többféle költség merül fel. Ezeket két fő csoportra oszthatjuk: a hatósági vizsgálat díjai, illetve az okmányirodai (igazgatási) költségek. Emellett van néhány egyéb járulékos kiadás is. 2025-ben az alábbi költségekkel kalkulálhatunk:

  • Hatósági vizsgálati díjak: A műszaki vizsga és egyedi forgalomba helyezési eljárás díja jelentősen megemelkedett 2025-től. A friss kormányrendelet szerint az egyedi forgalomba helyezési engedély díja 2025. február 1-től 30 600 Ft (2024-ben ez 22 800 Ft volt)index.hu. Emellett meg kell fizetni a műszaki vizsgálat díját, mely 2025-től 26 700 Ft alapdíj (szemléltetésként: 2024 előtt 16 290 Ft volt az alapdíj)index.hu. A lassú járművek vizsgadíja korábban ennél alacsonyabb tétel volt – például egy 2014-es forrás szerint mindössze 5 200 Ft volt a mezőgazdasági pótkocsi, lassú jármű, munkagép vizsga díja, plusz 2 600 Ft pótdíj összkerékhajtású vagy nehéz jármű eseténagronaplo.hu –, azonban mára ezek a díjak is igazodtak az általános díjszabáshoz. Összességében 2025-ben egy targonca egyedi forgalomba helyezésének hatósági költsége kb. 57 300 Ft (26 700 Ft vizsga + 30 600 Ft engedély) a hivatalos díjtáblázat alapjánindex.hu. Erre jöhet még kisebb tételként a műszaki adatlap díja (korábban 1 000 Ft) és a jelzőcímke díja a rendszámra (350 Ft), de ezeket ma már vagy beépítik a fenti díjakba, vagy külön számolják el elenyésző összegként.

  • Igazgatási és regisztrációs illetékek: Az okmányirodai költségek a forgalmi engedély és törzskönyv kiállításához, valamint a rendszámhoz kötődnek. 2025-ben a forgalmi engedély illetéke 12 000 Ft, a törzskönyvé 12 000 Ft (ezek 2024-ig 6 000–6 000 Ft-os tételek voltak)index.hu. A rendszámtábla díja lassú járműnél – mivel jellemzően egy darab különleges táblát kap – körülbelül 5–6 ezer Ft. A hivatalos díjrendelet szerint egy pár általános rendszám 11 475 Ft, egy darab pedig 5 500 Ft volt korábbannyilvantarto.hu, így az új árak alapján ~6 000 Ft körül alakul egy különleges tábla. Konkrétan az igazolólap díja (ez a lassú jármű forgalmijának kiegészítő lapja) 4 800 Ftnyilvantarto.hu. Ezeket az illetékeket az okmányirodában kell leróni a forgalomba helyezéskor. Az esetleges eredetiségvizsgálat díja – ha a hatóság kéri használt gépnél – a motor hengerűrtartalmától függően ~17–20 ezer Ft (pl. 1600 cm³ motor esetén kb. 18 500 Ft), ezt az eredetvizsgát végző állomáson kell fizetni a vizsgálatkor.

  • Vagyonszerzési illeték (átírási illeték): Mivel a forgalomba helyezés egyben a tulajdonszerzés bejegyzését is jelenti, vagyonszerzési illetéket is kell fizetni, ha a gép magánszemély tulajdonába kerül. Ennek mértéke függ a jármű kategóriájától. Lassú járműveknél és mezőgazdasági vontatóknál az illeték általányban 20 000 Ft jelenlegblackcar.hu. Ez viszonylag kedvező, szemben a személyautóknál kW és kor alapján számolt illetékkel. Fontos: ha a targonca külföldről behozott és nem volt még magyar forgalomban, akkor lehet olyan értelmezés, hogy nem “belföldön történt tulajdonszerzés” – bizonyos esetekben ilyenkor mentesülhet az illeték alól a vagyonszerzőblackcar.hu. A gyakorlatban azonban, ha például külföldön vásárolta a gépet a tulajdonos, majd itthon helyezi forgalomba a saját nevére, akkor is kiszabhatják a 20 000 Ft-ot, mint vagyonszerzési illetéket (hiszen új tulajdonosként kerül be a magyar nyilvántartásba). Célszerű erre az összegre is számítani.

  • Egyéb költségek:

    • Biztosítás: A kötelező felelősségbiztosítást (KGFB) a forgalomba helyezés előtt meg kell kötni. Díja egyedi elbírálású – függ a gép teljesítményétől, a tulajdonos bonus-malus besorolásától stb. Mivel a targoncák általában kismotoros, korlátozott használatú gépek, a KGFB díja jellemzően évi 10-20 ezer Ft nagyságrendben mozog (biztosítónként változó). A biztosítás meglétét igazoló dokumentumot mindenképp vinni kell az okmányirodai ügyintézéshezagronaplo.hu.

    • Eredetiségvizsga: Ha használt targoncát helyezünk forgalomba, és Magyarországon korábban nem volt forgalomban, előírhatják az eredetvizsgát (lásd fentebb). Ennek díját fent már említettük, a kategória (lassú jármű) önmagában nem mentesít az eredetvizsga alól, ha a jogszabály szerint szükséges.

    • Regisztrációs adó: Jó hír, hogy a targoncára nem kell regisztrációs adót fizetni, mivel ez az adónem csak személygépkocsikra, motorkerékpárokra, lakóautókra és bizonyos tehergépjárművekre vonatkozik. A lassú járművek (mezőgazdasági és ipari gépek) mentesek a regadó alólblackcar.hublackcar.hu.

    • ÁFA és vám: Amennyiben a gép az EU-n belülről érkezett és már megfizették utána az ÁFA-t az eladási országban, úgy Magyarországon nincs további áfa- vagy vámfizetési kötelezettség a magánimport esetén sem. EU-n kívüli importnál azonban a vámkezelés és áfafizetés jelentős tétel lehet – ezt egyedileg kell kalkulálni (a vám alapja a számlán szereplő érték, plusz szállítás, és 27% áfa vonatkozik rá, valamint a vámtarifa a jármű fajtájától függ). Ezek viszont már nem a forgalomba helyezés eljárási költségei, hanem importköltségek.

Összességében, ha a targonca EU-n belüli forrásból van és csak a magyarországi ügymenet költségeit nézzük, a teljes forgalomba helyezés várható költsége 2025-ben nagyságrendileg 100–130 ezer Ft. Ebben benne van a hatósági vizsga és engedély (~57 ezer Ft), az okmányok és rendszám (~30 ezer Ft), az illeték (~20 ezer Ft), az esetleges eredetvizsga díja (~20 ezer Ft) és az első év biztosítása (pár tízezer Ft). Pontos összeg az adott esettől függően változik, de a fenti tételek adják az iránymutatást.

Források: A fenti információk összeállításához hivatalos jogszabályokat és hatósági tájékoztatókat vettünk figyelembe. A Közúti járművek műszaki vizsgáztatására vonatkozó követelményeket a 6/1990. (IV.12.) KöHÉM rendelet és kapcsolódó UTASítások rögzítik – ezek alapján a targoncát lassú járműként lehet vizsgáztatni, piros (újabban fekete betűs) rendszámmal és 25 km/h sebességkorlátozássalscribd.com. A Nemzeti Közlekedési Hatóság (ma kormányhivatal) vizsgakövetelményei szerint a közúti forgalomban részt vevő munkagépeket fel kell szerelni a KRESZ által előírt világításokkal, jelzésekkel és biztonsági eszközökkel – ezt szakmai cikkek is alátámasztjákagronaplo.huagronaplo.hu. A Rendőrség hivatalos közleménye külön kiemeli, hogy a 25 km/óránál lassabb gépek csak érvényes forgalmi engedéllyel, biztosítással és piros színű (különleges) rendszámmal közlekedhetnek a közúti forgalombanpolice.hu. Ugyanez a közlemény utal az ideiglenes “M” rendszámos engedély lehetőségére ispolice.hu. A díjakra és illetékekre vonatkozóan a 2024 végén kiadott kormányzati rendeletmódosítás ad iránymutatást (Index.hu cikke alapján: 2025-től 35%-kal emelkedtek a hatósági díjak)index.hu. A forgalomba helyezéshez kapcsolódó vagyonszerzési illeték mértékét a NAV ügyfél-tájékoztatói és a 1991. évi IL. törvény tartalmazza, mely szerint mezőgazdasági vontatónál és lassú járműnél fix 20 000 Ft az illetékblackcar.hu. Mindezek alapján igyekeztünk a lehető legpontosabb és 2025-ben aktuális információkat nyújtani a targonca közúti forgalomba helyezésének feltételeiről és menetéről. police.huscribd.com